Netværksudvalget

Kollegiet får net via den frivillige internetudbyder (ISP) K-net, hvor netværksudvalget er kollegiets lokale netgruppe der tager sig af de daglige opgaver. K-net får leveret en 10 Gigabit forbindelse som fordeles ud på 11 kollegier. POP har gigabit uplink til K-nets fibercentral, og alle værelserne har gigabit kablet netforbindelse for den lille sum af 11 kr pr måned. Kollegiet har desuden fælles wifi løsning, så du behøver ikke noget udstyr for at kunne komme på nettet.

Glemt kode

Du kan selv nulstille din kode i vores selvbetjeningsportal: https://self-service.pop.dk/

Hvis det ikke løser dit problem er du mere end velkommen til at tage fat i os på netgrp@pop.dk eller komme forbi os når vi hjemme.

Sådan får du internet og et K-Net login

For at benytte netværket på P.O. Pedersen Kollegiet skal du starte med at blive oprettet som bruger hos en fra netværksudvalget (Dette er dit K-Net login). Du finder udvalgets medlemmer på VIP-listenFysisk fremmøde til en af udvalgets medlemmer er krævet ved oprettelse. Så, undlad meget gerne at sende en email om at få åbnet din internetforbindelse. Svaret vil kun resultere i at du får præcis samme information.

Typisk vil du kunne få fat i udvalget kort tid efter du flyttet ind, men fortvivl ej, og undlad at skrive en mail, hvis vi ikke svarer når du banker på vores døre. Vi kommer hjem igen senere. Udvalget består af frivillig kraft, som ikke kan forventes at svare dig 24/7. Vi vil dog altid gøre vores bedste. Husk også at vi som alle andre på kollegiet er under uddannelse, hvilket igen resultere i at vi ikke altid vil kunne svare når du banker på.

Er du bekymret for at stå uden net, og hvis du vil have net allerede før du flytter ind, så kan du efter du har underskrevet din brugererklæring møde op på kollegiet og forsøge at få fat i en fra netværksudvalget. Så ser vi på det. Igen, det går ikke hurtigere af at du skriver en mail, da vi kun kan kan oprette personer der møder fysisk op hos os.

WiFi

Mange nye smart devices kan dog ikke gå på K-nets trådløse netværk. Dette dækker bl.a. Chromecast og Smart TV. I disse tilfælde kan du få dem online enten ved at kable dem eller købe din egen router.

Hvis du køber din egen router så skal den sætte med minimum sende styrke på den mindste kanal for henholdsvis 2.4 GHz og 5 GHz. Desuden skal dit SSID/netværksnavn kunne identificere hvilket værelse nettet sidder på. Eksempelvis: POP077 for værelse 77. Det anbefales KRAFTIGT at vælge at bruge WPA2 AES kryptering med en stærk kode på dit wifi netværk.

Om K-net

Kollegiet er en del af et netværkssamarbejde mellem alle områdets kollegier, kaldet K-net. Dette netværkssamarbejde formidler trafikken mellem kollegierne, DTU og internetforbindelsen. Du kan læse mere om K-net på K-nets hjemmeside:  K-net. Organisatorisk ser kollegiets placering således ud:

Har du spørgsmål angående netværket så er du meget velkommen til at kontakte en fra netværksudvalget. K-net (ISP) leverer internet til POP. Dem finder du på VIP-listen.

Open Source

Flere af vores systemer har en åben kildekode der kan findes på Github. Se listen nedenfor:

Løbende forbedringer

Cirka September/Oktober/November 2015: POP’s webserver stopper med at virke som følge af at for mange harddiske i et RAID stopper med at virke. Resultatet er at POP website, maillister med mere går tabt og hjemmesiden er offline.

Januar 2016: Maillister er oppe og køre igen efter at de gik ned sammen med POP’s webserver for nyligt. Diverse rettelser i maillister følger efter det kører igen. POP’s website er på nuværende tidspunkt stadig nede.

Februar 2016: Ny PoE+ switch for at få overvågningen på kollegiet købes. Det er en “HPE 2530-24-PoE+”. Samme måned købes der en ny Synology RackStaiton RS815RP+ til at erstatte den gamle optageboks i kombination med nogle corax IP-kamera konvertere som kører på PoE strøm.

April 2016: Lidt rack kit til den Synology server købes så den kan sidde pænt i kælderen 😉

Juni 2016: falladen.dk overdrages til en DK-Hostmaster konto for P. O. Pedersen Kollegiet.

Juli 2016: Nyt system til at skrive brugere på vores mail-lister via Google Forms. Bemærkning over besvær ved ikke at have automatisk brugeroprettelse via en integration imellem POP, K-Net og PKS. Der arbejdes i netgruppen på en arbejdsdag. Netgruppen kigger på en ny website. Der bliver suppleret med et ny AP til wifi systemet til mødelokalet i kælderen (Multirummet) som er blevet renoveret for nyligt. Samtidig så kigger netgruppen på at lave nye dropkalber til WiFi, da de gamle er for dårlige og har fejl nogle steder.

August 2016: Ny Drupal website til sættes op på pop.k-net.dk. Vores gamle website kørte også Drupal. POP har nu en website igen, yeah!

August 2017: Ny WordPress website med en masse indhold der tidligere var gået tabt, men er fundet igen bliver sat op i et nyt design som er mobil venligt. Samtidig er der lavet nyt indhold og vi har været rundt og tage nogle nye billeder til hjemmesiden. Det er denne side som stadig kører her i februar 2021.

September 2017: info@pop.k-net.dk listen erstattes af et system på pks.dk som kan sende mails ud til alle på kollegiet. Dermed slipper netgruppen for at vedligeholde et system der kan sende mails ud til alle på kollegiet. Der har desuden været problemer med at mange ikke har fået de mails der blev sendt til info@pop.k-net.dk. Nu er det PKS som tager sig af det.

Januar 2018: Weekenden med d. 20-21. januar 2018: Blok 2 har nu taget de nye kabler i brug. Alle gange har 6 AP’er, og defekte AP’er er blevet udskiftet. Foreløbig melding er bedre net på alle testede lokationer, uden nogle kendte huller. Blok 1 vil få samme behandling senere.

April 2018: Nyt POP booking system til Kano/Kajak booking og booking af Multirummet. Bruger K-Net login, samme kode som til det fælles wifi.

Juli 2018: Netgruppen begynder at kigge på nyt mailsystem, da drift på egen server ikke fungerer så godt, og at meget ender i spam. Vi tester Zoho mail af i første omgang for at se om vi kan klare os med noget gratis.

August 2018: Nyt system til at nulstille kodeord hvis det er glemt. Virker til K-Net brugere på POP via mail. Det betyder at brugerne nu via selvbetjening kan få adgang igen uden at skulle forbi en fra netgruppen.

Marts 2019: Udskiftning af HDD som meldte fejl på Synology overvågnings NAS.

Juli 2018: Låsesystem flyttet til netværk uden internetforbindelse. Zoho mail løsning.

November 2018: Opsætning af netværksovervågning via LibreNMS internt.

December 2018: POP Website server flyttet ud i skyen hos Digital Ocean. Skiftet til Google’s mail-løsning med Google Apps.

Januar 2019: PoE switches i begge blokke er blevet udskiftet på livstidsgaranti. Mindre oprydning på disse switches samt kælderswitch. Dokumentation af nuværende setup opdateret. Wifi i blok 1 kom op at køre igen efter nedetiden siden slut december 2018 (som følge af nedbrud på switch). Flytning af servere til POP’s netgrp statiske offentlige IP’er (NMS og NAS). Vaskeri fik nyt VLAN. Overvågning flyttet til netværk uden internetforbindelse. Ny IP-addresse plan iværksat.

Maj 2019: Netgruppen opdager at pop.dk ikke er i brug længere. Vi tager fat i den nuværende bruger af domænet som ikke ønsker at komme af med det uden at POP skal betale et stort beløb for det. Vi oprettet en domæneklagesag hos “Klagenævnet for Domænenavne” da vi mener det er imod §25 stk 2 i “Lov om internetdomæner“.

Juli 2019: Netgruppen er begundt at opbevare switch konfiguration i et git repo så der er nemmere at sammenligne og vi har konfiguraitonen i tilfælde af switch nedbrud.

September 2019: Vi får medhold i domæneklagesag for pop.dk

Oktober 2019: Opsætning af Mailgun til at klare alarm mails fra fx Synology og LibreNMS. Vi får pop.dk efter en domæneklagesag. Indtil okt 2020 har vi brugt pop.k-net.dk

Januar 2020: Switch dør på POP (HPE 5120-48G EI Switch with 2 Interface Slots, med “H3C” branding) og bliver erstattet på HPE livstidsgaranti. Vi får en erstatning, men da HPE ikke laver support på 5120 mere, så er de “desværre” nød til at finde en tilsvarende switch som er en ” HP 5130-48G-4SFP+ EI Switch”. Denne switch har dedikeret SFP+ porte i modsætning til den gamle som har dual-personality SFP porte. det betyder 10x hastighed på uplink muligt + 4 ekstra porte. Uden meromkostning.

Februar 2020: Samme type switch som havde en fejl på POP får også en fejl hos K-net måneden efter. K-Net har brugt deres 5120 med et 10G SFP+ modul på bagsiden som K-Net så ikke længer ehar brug for. Det bliver ledigt og POP tager det i brug i en “HPE A5120-48G-PoE+ EI” og kan dermed implementere 10G til både blok 1 og blok 2. Vi køber SFP+ moduler hos Flexoptix for at kunne gennemføre denne plan. Dette fører til at POP 10G uplink imod K-net og samtidig løser et problem som POP har haft i månederne op til dette hvor vi har oplevet mystiske pakketab. Årsagen viser sig at være at vi bruger hele vores 1G uplink i peak hours og derfor havde brug for 10G link imod K-Net. Præcis dato for at POP får 10 gigabit uplink er 15. februar 2020.

Maj 2020: Netgruppen sender version 1 af udbudsmaterialet til netværksprojeket ud for at få indhentet priser. Arbejdet på dette udbudsmateriale er startet allerede tilbage i november 2018, hvor der også har været hentet tilbud på mindre dele af projektet undervejs, hvilket har været med til at give grundlag for at der blev udarbejdet et mere grundigt udbudsmateriale for at beskrive opgaven bedre.

Juni 2020 og Juli 2020: Forhandlinger om tilbud. Udspecificering af uklarheder i tilbud, og revidering af vores udbudsmateriale. Der bliver desuden lavet et Site-Survey hvor WiFi signalforhold på kollegiet måles for at finde ud af hvad der er muligt på den front. Det viser sig at dækning på alle værelser vil kræve AP’er på hvert 3 værelse hvilket bliver erklæret som praktisk umuligt. Derfor ændres der i WiFi tilbud så det kun bliver til fællesarealer. Køkkener bliver inkluderet i listen over fællesarealer som skal have WiFi.

August 2020: På den sidste dag i august måned kan vi endelig acceptere tilbud på det kabelarbejde og overvågning. De endelige forhandlinger omkring netværksudstyr mangler stadig at falde på plads dog.

September 2020: K-Net ændrer DTU-link så der ikke længere er direkte link til DTU for at få hul igennem fra IP’er på K-Net og enheder på Eduroam. Trafik til DTU går nu via K-Nets normale uplink uden specielle statiske routes hos K-Net og DTU. Det har i en ukendt årække været sådan at enheder på K-net ikke har kunne tilgås pga særligt DTU link i K-Net. Dette er desuden opdateret på ovenstående figur.

September+Oktober+November 2020: netværksarbejde, ny fiber backbone, ny kabling til alle værelser, stik på værelser flyttet fra over døren til ind på værelse. 10G link nu muligt til alle værelser, men udstyr koster for meget så vi får “kun” 1G link til hver værelser og 10G backbone på kollegiet. Dedikeret strøm med transient beskyttelse til netværksudstyr, egne HPFI anlæg nu. Kortere kabeltræk med krydsfelt i midten på hver etage. Singlemode fiber internt. Og meget mere.

November 2020: Ny kabling på inspektørkontor taget i brug, oprydning. IP telefon bruger PoE strøm nu, ikke længere behov for “tilfældige” løse switches på inspektørkontor. Samtidig arbejdes der på hvordan køkkenstik skal kunne til at virke.

December 2020: Problemer med performance på server som laver overvågning af netværk. Forsøg med SSD i LibreNMS overvågningsserver på at løse problemet. I samme forbindelse blev Ubuntu server erstattet af Fedora server for at få blandt andet SELinux. Ændringer uden SSD havde ikke haft nogen betydelig effekt. Efter SSD er sat op viser det sig der stadig er problemer med performance, men det er bedre og lige netop brugbart nu. Samtidig test på server med kraftigere CPU uden SSD, her ser LibreNMS ud til at køre fint. Dvs problemet er en kombination af langsom HDD og for langsom CPU på den gamle LibreNMS server.

Januar 2021: Vigtigt officielt valg af ny formand! Efter den gamle formand trådste ar har der været en fungerende formand i nogle måneder pga der ikke var rigtige møder i netgruppen som følge af corona.

Februar 2021: Netværksprojektet fortsætter nu i kælderen, fællesarealer, overvågning. Der arbejdes videre på hvordan der kan gives adgang til fælles netværksstik (køkkenstik), men ingen løsning er fundet endnu. Vigtige krav til løsningen er blevet klarlagt. Netgruppen er kommet frem til en captive portal med login af op til 8 timer ad gangen nok er den bedste måde at gøre det på.

Status på systemer

En andel af de systemer som er nødvendige for at der er Internet på kollegiet er overvåget automatisk. Det samme gælder for de tilbud som Netværksudvalget står for at holde kørende. Du kan se status på vores systemer her:

status.pop.dk

Hvad dækker hvert element over?

  • POP Booking, holder øje med vores Booking-system til booking af Multirum samt Kano- og kajakker.
  • POP NMS Alerts: Denne er meget følsom og giver alarm så snart der er det mindste tegn på at en switch, en server eller et uplink har problemer. Vi får mail om problemet så snart det opstår, ofte hurtigere end det kan ses på status siden.
  • POP NMS Netgrp: Tjekker serveren som overvåer vores netværk er online.
  • POP Self Service: System til at nusltille koden til dit K-Net login. Når der er normal drift så er systemet uden problemer
  • POP Vaskeri: Overvågning af det eksterne system til booking af vores vasketider og at se status i vores Vaskeri. Dette tjekker kun at siden kan indlæses, intet andet.
  • POP Website: Tjekke at denne side og et par andre administrative sider kan tilgås.

En anden relevant side er:

status.k-net.dk

K-Net er vores internet leverandør. Hvis de har problemer så giver det også os problemer.

Bemærkning: Overvågningen sker via UptimeRobot med overskudslicenser fra en i Netværksudvalget. Dvs at imens overvågningen virker pr dagens dato (17. december 2020), så kan det være at den ikke kører mere hvis denne side forbliver i flere år uden at blive vedligeholdt.

TV og Radio – Fælles antenne

Bemærk: Der er lidt viden om TV/Antenne i netværksudvalget. Det er dog stadig kerneopgaven i netværksudvalget at tage sig af netværket.

Du betaler din andel af den store TV pakke fra Boxer til dit køkken over huslejen. Se hvad du kan se på dit køkken her: boxertv.dk/tv/boxer-max

Antennestikket på dit værelse/i din lejlighed er som en tagantenne. Det vil sige du skal bruge DVB-T2 udstyr der kan dekode MEPG4. Nogle få kanaler vises stadig i DVB-T og med MPEG2. (Læs mere om DVB-T2 her).

Læs mere om hvilke kanaler du kan modtage (nogle kræver betaling, men det er med i den store boxer pakke på køkkenerne): https://digitalt.tv/tv-frekvenser-dvbt-nettet-danmark/

Hjælp jeg kan ikke modtage nogen kanaler hvad gør jeg? Signalet kan dog være relativt svagt trods de mange antenneforstærkere der er på kollegiet. Hvis du vil se TV på kollegiets antenne kan det klart anbefales at bruge et ordenligt antennekabel. Ellers er tabet så stort at det ligemeget om kablet er sat i væggen eller ej.

For at kunne se mere end de gratis kanaler, skal du have et kort fra Boxer. Enten ved at du selv betaler månedligt, eller du får et ekstra boxer kort fra en i familien som har Boxer. Læs mere om det her: boxertv.dk/tv/saadan-fungerer-boxer

Radiostikket er som en luftantenne. Se fx her hvilke kanaler du kan forvente at modtage via FM radio.

Andre muligheder for at se tv

Du kan streame tv over nettet. Læs mere om kollegiets internetforbindelse oven for.

Sidst redigeret: 12. september 2021